Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies do zapewnienia Ci maksymalnego komfortu przeglądania. Korzystanie ze strony internetowej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. Możesz wyrazić zgodę na korzystanie z plików cookies klikając Zgadzam się lub kontynuując przeglądanie. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki i zablokować te pliki. Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat plików cookies, z których korzystamy, możesz zapoznać się z naszą polityką cookies.

COI w dobie pandemii koronawirusa

2020-11-13

Pandemia COVID 19 rzuciła wyzwanie ludziom, ale też systemom IT które umożliwiają sprawne działanie państwa. Oto działania, jakie podjął zespół Centralnego Ośrodka Informatyki.

Pierwszym wyzwaniem było wsparcie Narodowego Funduszu Zdrowia w obsłudze infolinii. Na przełomie marca i kwietnia numer 800 190 590 przeżywał oblężenie obywateli, a skuteczność obsługi połączeń wynosiła 13,33%. Dlatego infolinię NFZ wsparło 16 instytucji publicznych. Wśród nich znalazł się nasz Ośrodek w liczbie 63 konsultantów. W ciągu niespełna trzech tygodni odebrali oni blisko 20 tysięcy połączeń. W ten sposób skuteczność obsługi contact center NFZ wzrosła do 99,50%.

Od 15 marca wspieraliśmy Centrum E-Zdrowia. Nasza pomoc polegała na wsparciu procesu gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych o zakażeniach dla inspekcji sanitarnych, policji i innych służb jak straż graniczna. Stworzyliśmy m.in. aplikację EWP 2.0 (Ewidencja Wjazdu do Polski), która stanowi centralną bazę o zakażonych i która pozwala na wyszukiwanie informacji o zakażeniach.

Wraz ze wzrostem liczby zakażeń w całej Polsce zamknięte zostały urzędy, przez co kontakt z administracją publiczną stał się możliwy jedynie za pośrednictwem internetu. Dlatego z początkiem kwietnia wystartowała usługa Tymczasowy Profil Zaufany w ramach której pracownik urzędu mógł online zweryfikować tożsamość obywatela. Zainteresowanie e-usługą okazało się na tyle duże, że na początku maja 12 tysięcy zaległych wniosków czekało na weryfikację. Do wsparcia projektu wybrano 30 pracowników COI, dzięki którym realizacja wniosków, już z początkiem czerwca, odbywała się na bieżąco.

Lista nadzwyczajnych działań podjętych przez COI w czasie pandemii jest dłuższa i obejmuje:

  1. Wparcie przygotowania i przeprowadzenia pierwszego zdalnego głosowania w Sejmie RP
  2. Wsparcie Ministerstwa Aktywów Państwowych oraz GIS w technicznej realizacji partycypacji Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
  3. Zapewnienie wsparcia dla infolinii Ministerstwa Rozwoju w ramach obsługi „Tarczy antykryzysowej”
  4. Przejęcie od Ministerstwa Cyfryzacji obsługi infolinii dla obywateli
  5. Przygotowanie koncepcji obsługi numeru alarmowego dla GIS wspierającej walkę z koronawirusem
  6. Wysłanie ponad 9 tys. wiadomości do Powiatowych i Wojewódzkich Stacji Sanitarno – Epidemiologicznych

Kolejne rozwiązania IT, które pomogą walczyć z groźnym wirusem, są w trakcie realizacji!