Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies do zapewnienia Ci maksymalnego komfortu przeglądania. Korzystanie ze strony internetowej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. Możesz wyrazić zgodę na korzystanie z plików cookies klikając Zgadzam się lub kontynuując przeglądanie. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki i zablokować te pliki. Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat plików cookies, z których korzystamy, możesz zapoznać się z naszą polityką cookies.

Historia Pojazdu: recepta na import szrotu

2020-04-24

Plagą naszego rynku samochodowego jest import używanych aut z wątpliwą przeszłością i oferowanie ich do sprzedaży jako bezwypadkowe i mało używane. By walczyć z tym nieuczciwym zjawiskiem właśnie rozbudowaliśmy usługę Historia Pojazdu o nowe funkcjonalności.

Nabywcy i posiadacze aut importowanych z rynku wtórnego USA, Kanady oraz wybranych krajów europejskich mogą sprawdzić ich przeszłość na portalu Historiapojazdu.gov.pl. To bezpłatne udogodnienie dla obywateli udostępnione w ramach Programu CEPiK 2.0 realizowanego przez Centralny Ośrodek Informatyki na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji.

Od grudnia 2017 roku taka możliwość dotyczyła pojazdów zarejestrowanych w 20 państwach – wszystko dzięki integracji z bazą danych firmy CARFAX. Teraz lista państw stała się znacznie dłuższa. A to dzięki integracji z bazą innej firmy zbierającej dane o pojazdach – autoDNA.

Firma ta pozyskuje dane m.in. z Francji, Belgii, Słowenii, Litwy, Łotwy, Estonii, Szwajcarii, Szwecji, Austrii, Norwegii, Niderlandów, Czech, Węgier, Rumunii, Danii, a co najważniejsze z Niemiec skąd pochodzi najwięcej używanych samochodów sprowadzanych do Polski.

Co integracja z usługą Historia Pojazdu oznacza w praktyce? Jeśli wybrany pojazd jest w bazie, użytkownik w zakładce „Dane zagraniczne” zobaczy dane dostarczone przez autoDNA w dziewięciu kategoriach:

  1. kradzież (zgłoszenie aktualne lub w przeszłości)
  2. złomowanie
  3. uszkodzenie
  4. rozbieżność w odczytach drogomierza
  5. problemy z dopuszczeniem do ruchu
  6. używany jako taksówka
  7. szkoda całkowita lub zniszczenia powodziowe
  8. błąd cyfry kontrolnej w numerze VIN pojazdu
  9. objęty akcją serwisową producenta

W przypadku potwierdzenia danej kategorii, pojawi się alert zaznaczony czerwonym znakiem ostrzegawczym. Jeżeli nie stwierdzono alertu, będzie to oznaczone symbolem zielonym. Natomiast jeśli pojazdu w ogóle nie ma w bazie, wyświetli się stosowna informacja tekstowa.

AutoDNA dostarcza także informacji na temat dokonanych na pojeździe odczytów drogomierza. Są to informacje o dacie odczytu, jego wartości i kraju, w którym odczytu dokonano.

Historia Pojazdu to jedna z najpopularniejszych e-usług publicznych oferowanych przez administrację. Z opcji sprawdzenia danych przechowywanych w bazie CEPiK lub aut rejestrowanych zagranicą w ubiegłym roku obywatele skorzystali przeszło 120 milionów razy.

Serwis Historiapojazdu.gov.pl został stworzony przez zespół COI i ruszył w czerwcu 2014 roku.