Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies do zapewnienia Ci maksymalnego komfortu przeglądania. Korzystanie ze strony internetowej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. Możesz wyrazić zgodę na korzystanie z plików cookies klikając Zgadzam się lub kontynuując przeglądanie. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki i zablokować te pliki. Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat plików cookies, z których korzystamy, możesz zapoznać się z naszą polityką cookies.

Odpisy aktów stanu cywilnego z automatu

2020-04-21

Usługa pobrania odpisu aktu stanu cywilnego została właśnie rozszerzona o wydawanie odpisów w sposób automatyczny, bez konieczności angażowania urzędników. To kolejne wdrożenie przygotowane przez zespół Centralnego Ośrodka Informatyki we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji

Rozszerzona usługa została udostępniona zarówno dla obywateli jak i dla instytucji administracji publicznej.

- Chcemy maksymalne przyspieszyć obsługę obywateli i jednocześnie odciążyć urzędników – mówi minister cyfryzacji, Marek Zagórski. - Nieustannie staramy się ulepszać nasze usługi tak, by były proste i nowoczesne. Udostępniane dziś rozwiązanie jest pierwszym tego typu w Europie – dodaje szef resortu.

„Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu)” to jedna z popularnych e-usług oferowanych w portalu Gov.pl. Obywatele skorzystali z niej już 110 tysięcy razy. Teraz usługa jest dostępna w nowej odsłonie. O odpis nie tylko można zawnioskować przez internet, ale i otrzymać go automatycznie – w wersji elektronicznej. System wygeneruje dokument bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP) i natychmiast prześle, bez angażowania urzędnika.

Wydanie dokumentu przez automat jest możliwe przy spełnieniu kilku warunków.

  1. Odpis aktu musi dotyczyć wnioskodawcy, jego dzieci, małżonka lub rodziców.
  2. Akt musi być znajdować się Systemie Rejestrów Państwowych (SRP), być jawny i bez założonej blokady wydawania.
  3. Płatności za odpis należy dokonać online.

W SRP akta są obowiązkowo rejestrowane od marca 2015 roku. Nadal trwa proces migracji do SRP starszych dokumentów. Urzędy stanu cywilnego robią to stopniowo.

Aby uzyskań odpis drogą elektroniczną trzeba wejść na Gov.pl, wypełnić formularz i potwierdzić wniosek Profilem Zaufanym. Jeśli system nie wyda odpisu automatycznie odbędzie się to z udziałem urzędnika (i z pewnym opóźnieniem).

Utrzymywany przez Centralny Ośrodek Informatyki SRP łączy najważniejsze polskie rejestry: PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych, Bazę Usług Stanu Cywilnego, Rejestr Danych Kontaktowych, System Odznaczeń Państwowych oraz Centralny Rejestr Sprzeciwów. Trwają pracę nad kolejnym modułem – Rejestrem Dokumentów Paszportowych.