Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies do zapewnienia Ci maksymalnego komfortu przeglądania. Korzystanie ze strony internetowej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. Możesz wyrazić zgodę na korzystanie z plików cookies klikając Zgadzam się lub kontynuując przeglądanie. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki i zablokować te pliki. Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat plików cookies, z których korzystamy, możesz zapoznać się z naszą polityką cookies.

Rok z e-dowodem

2020-03-04

Ponad trzy miliony wniosków złożonych przez obywateli, ponad 2,7 mln wydanych dokumentów oraz przeszło milion aktywacji warstwy elektronicznej. To bilans rok po wdrożeniu w Polsce e-dowodów.

Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel dokumentu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. E-dowód umożliwia m.in. elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach. Jedną z głównych zalet e-dowodu jest jego bezpieczeństwo. Wykorzystane w nim zabezpieczenia uniemożliwiają dostęp - bez wiedzy i zgody właściciela dokumentu - do zapisanych na nim danych.

Najwięcej dowodów z warstwą elektroniczną odebrali mieszkańcy województwa mazowieckiego (308 070), śląskiego (225 110) oraz małopolskiego (173 590). Dużym ułatwieniem jest możliwość składania wniosków o dowód osobisty przez internet bez wychodzenia z domu. W tym celu należy mieć ważny Profil Zaufany. Cała procedura jest krok po kroku opisana w serwisie Gov.pl.

Dowody osobiste z warstwą elektroniczną są wydawane od 4 marca 2019 r. czyli już od roku To było jedno z największych przedsięwzięć z publicznym sektorze IT ostatnich lat. Rola Centralnego Ośrodka Informatyki była w tym projekcie kluczowa. Nasi eksperci musieli zrealizować ponad tysiąc zadań programistycznych, co przełożyło się na blisko 250 tys. linii kodu. Wszystkie prace zajęły niemal trzy tysiące roboczodni (man-days).

W tym czasie przeprowadziliśmy blisko 2,8 tys. różnego rodzaju testów oprogramowania i sprzętu: integracyjnych, wydajnościowych, bezpieczeństwa, akceptacyjnych, funkcjonalnych itp. Na specjalnej platformie szkoleniowej przygotowaliśmy kurs z obsługi nowego e-dowodu z którego skorzystało 5,5 tysiąca urzędników w całym kraju. Do tego doliczyć jeszcze serię 40 testów przeprowadzonych bezpośrednio w urzędach miast i gmin oraz infolinię uruchomioną specjalnie dla obywateli.

Harmonogram samego aktu wdrożenia zawierał 237 zadań m.in. aktualizację do nowej wersji Systemu Rejestrów Państwowych. Przez dwa dni pracowało nad tym 83 pracowników COI.