Zdalne płatności za akta stanu cywilnego

wydarzenia
Igor Ryciak Igor Ryciak

Milowy krok w budowie systemu e-usług: odpis aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu można teraz zamówić online odwiedzając stronę Obywatel.gov.pl. Także opłatę za wydanie dokumentu można wnieść bez wychodzenia z domu.

Zamówienie dokumentu dzieli się na kilka kroków, które w sumie zajmują najwyżej kilka minut. Na początek trzeba wejść do serwisu Obywatel.gov.pl i potwierdzić swoją tożsamość Profilem Zaufanym (eGO). Na ekranie pojawi się elektroniczny formularz z polami do wypełnienia: rodzaj odpisu, kogo dotyczy.

Jeśli wniosek składa pełnomocnik, musi on dodać w załączniku upoważnienie i podać dane osoby, w której imieniu wnioskuje o odpis. Gdy odpis dotyczy samego wnioskodawcy, jego dane personalne automatycznie zaciągną się do formularza (do uzupełnienia zostają się jedynie dane kontaktowe).

W razie konieczności wnioskujący o dokument uzupełnia pole z uzasadnieniem, w którym podaje stopień pokrewieństwa z osobą, o której odpis się ubiega. Na koniec trzeba określić sposób w jaki dokument trafi do wnioskodawcy (odbiór w Urzędzie Stanu Cywilnego, pocztą na wskazany adres lub elektronicznie na skrzynkę ePUAP).

Wydawanie odpisów ASC wiąże się z opłatami. W zależności od liczby odpisów i ich ceny wnioskodawca dostaje bilans płatności. Jeśli wybierze on opcję płatności online system zapyta o bank z którego wyjdzie przelew, a następnie przekieruje do strony logowania do konta bankowego. Prowizja za realizację usługi wynosi 0,59 zł.

Oczywiście dla osób nieposiadających konta internetowego istnieje możliwość zapłaty tradycyjnym przelewem. W tej sytuacji należy skan dowodu zapłaty dołączyć jako załącznik.

Płatności internetowe obsługiwane są w systemie Paybynet, prowadzonym przez Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR). Udostępnienie tej formy wymaga od urzędu złożenia formularza uruchomienia płatności dostępnego na stronie http://www.paybynet.pl/usc

Możliwość zdalnego zamawiania odpisów aktów stanu cywilnego to kolejna e-usługa udostępniona w oparciu o System Rejestrów Państwowych. Jej wdrożenie jest efektem współpracy ekspertów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Cyfryzacji, Centralnego Ośrodka Informatyki oraz Krajowej Izby Rozliczeniowej.

Kolejna e-usługa w oparciu o SRP – możliwość zameldowania przez internet – zostanie uruchomiona z początkiem 2018 r.

O autorze

Igor Ryciak

Igor Ryciak

Redaktor naczelny serwisu coi.gov.pl i rzecznik prasowy COI. Dziennikarz z doświadczeniem w największych, ogólnopolskich mediach, m. in w "Newsweek Polska", "Przekroju" i "Gazecie Wyborczej". Pasję do polityki zamienił na pasję do nowych technologii.

Zobacz więcej artykułów tego autora

Zobacz również: