gov dla ludzi

Jesteśmy organizacją cyfrową, powołaną do tworzenia usług przyjaznych obywatelowi. Nasze rozwiązania mają ułatwiać ludziom życie. Wykorzystujemy technologie cyfrowe, bo tylko z ich pomocą państwo może nadążyć za rosnącymi potrzebami społecznymi. By osiągnąć ten cel, przyjęliśmy pięć zasad:

1. Człowiek jest na pierwszym planie

Usługi, które projektujemy, mają być przyjazne, wygodne i wynikać z konkretnych ludzkich potrzeb. Dlatego wsłuchujemy się w oczekiwania obywateli i wspólnie z nimi sprawdzamy, czy to, co tworzymy, im odpowiada. Jak ognia wystrzegamy się urzędniczej nowomowy. Używamy prostego, zrozumiałego dla każdego języka. Chcemy, by ludzie nas rozumieli i korzystali z naszych rozwiązań z przyjemnością.

Serwis OBYWATEL.GOV.PL stworzyliśmy z myślą o tych, którzy gubią się w gąszczu spraw urzędowych. Informacje pogrupowaliśmy według sytuacji życiowych, a nie zakresu prac urzędów. Język portalu jest prosty. Zamiast „nupturienci”, piszemy „narzeczeni”, „idź" zamiast „udaj się", „zrób” zamiast „dokonaj". To działa - w pierwszym miesiącu z serwisu skorzystało aż 250 tysięcy unikalnych użytkowników. Zaprojektowaliśmy też kilkaset przyjaznych formularzy urzędowych. Efekt? Gdy ludzie wypełniają wniosek o dowód osobisty, popełniają do pięciu razy mniej błędów.

2. Wierzymy w państwo usługowe

Wierzymy, że państwo solidarne ze swoimi obywatelami to sprawny usługodawca, a nie zbiór procedur i instytucji. Sprawy urzędowe nie muszą kojarzyć się z łamigłówką ani przesłuchaniem. Dzięki technologii cyfrowej możemy łączyć rozproszone instytucje i zmieniać zagmatwane procedury w spójne i proste usługi. Chcemy w ten sposób usuwać przepaść między usługami publicznymi a komercyjnymi. Wierzymy, że nasz kontakt z urzędem może być równie przyjazny, jak z dobrym bankiem. Jesteśmy za mądrym otwieraniem państwowych rejestrów i zbiorów danych. Udostępnianie ich w formie przyjaznych i prostych usług ułatwia ludziom życie, wspiera rozwój biznesu, daje więcej wolności. Wiemy, że trzeba to robić odpowiedzialnie i z zachowaniem prawa do prywatności.

Usługi Historia Pojazdu i Bezpieczny Autobus polegają na otwarciu dla wszystkich dostępu do bazy CEPiK. W prosty sposób – np. przez komórkę – możesz sprawdzić bezpłatnie, czy auto przechodziło regularne badanie techniczne, historię stanu licznika czy liczbę właścicieli. Z tych usług w pierwszym roku skorzystało aż 1,5 miliona osób.

3. Budujemy usługi, nie systemy IT

Technologia nie jest celem samym w sobie. Jej użycie musi wynikać z faktycznych potrzeb ludzi i prowadzić do zmiany na lepsze - również państwa. Mądrze użyta technologia to zadowoleni ludzie i znaczne oszczędności w działaniu administracji. Technologia użyta głupio to pieniądze wyrzucone w błoto.

Zbudowany przez nas System Rejestrów Państwowych (SRP) zmniejszył liczbę wizyt w urzędzie przy zgłoszeniu narodzin dziecka z trzech do jednej. Stworzona przez nas architektura SRP przyniesie 140 milionów oszczędności w pięć lat, a przejęcie przez nas obsługi systemu CEPiK pozwoliło zaoszczędzić dziewięć milionów już w pierwszym roku. Łączne korzyści z naszej pracy szacujemy na 350 milionów złotych.

4. Dajemy państwu kompetencje cyfrowe

Cyfryzacja jest strategicznym zadaniem państwa. Jej sensowny rozwój jest możliwy tylko wtedy, gdy państwo ma po swojej stronie kompetencje cyfrowe, odpowiedni zespół ekspertów oraz spójną strategię. Tylko w ten sposób administracja może budować naprawdę partnerskie relacje z rynkiem informatycznym. My jesteśmy częścią tego zaplecza.

Jesteśmy unikalnym w skali państwa zespołem specjalistów cyfrowych. Mamy ekspertów IT, projektujemy usługi i doświadczenie użytkownika, szkolimy, prowadzimy komunikację społeczną, zarządzamy projektami i zamówieniami publicznymi. Dzięki temu możemy realizować kluczowe projekty cyfrowe od A do Z. Dowodem na to są projekty pl.ID, OBYWATEL.GOV.PL, CEPiK 2.0 czy system eDok.

5. Rozwój jest zapisany w naszym DNA

COI to think tank, centrum kompetencji cyfrowych i instytucja publiczna w jednym. Napędza nas energia startupu, ale nie zapominamy o misji wynikającej z domeny gov. Obserwujemy rozwiązania stosowane na świecie. Poznajemy nowe technologie, inspirujemy się i wymieniamy wiedzą z zagranicznymi ekspertami. Wiemy, że to wciąż początek cyfrowej rewolucji w działaniu państwa.

W nieco ponad rok uruchomiliśmy siedem e-usług, ale już wdrażamy kilkanaście kolejnych, w tym Sprawdź punkty karne i Zapłać mandat online oraz Sprawdź szkołę jazdy. Pracujemy też nad koncepcją usług dla nowych rodziców. Coraz mocniej stosujemy w projektach metodykę SCRUM. Naszym doświadczeniem i know-how dzielimy się na organizowanej przez nas konferencji Państwo Usługowe, a także na dziesiątkach spotkań i warsztatów w Polsce i za granicą.